Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.10.2013 11:07 - Кошница с праскови
Автор: turb04 Категория: Спорт   
Прочетен: 2718 Коментари: 12 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Тази вечер не ми се излиза и ще си остана у дома. Бях се наточил да ходя в Маракеш, но нямам настроение за нищо.
Това не е нещо ново в последно време. Налегнала ме е апатия, която не зная как да премахна. Нещата са случват до болка предвидимо и нищо, ама нищо не може да ме накара да трепна и да се развихря.
Може би и най-вероятно е нещо временно, но хич не ми допада...
Свикнал съм да живея интензивно и да горя, а напоследък горивото ли е малко, кислородът ли не стига – не зная...
Всъщност, зная. Липсва ми Емоцията! Онази....
В известен смисъл сам си го докарах, но беше повече от необходимо, защото в противен случай щях да съм вече качен на онзи влак с неизвестната дестинация и с билет само за отиване.
Странно е и друго – все по-често в главата ми изплуват разни спомени от най-ранното детство и са едни такива светли и ясни, цветовете са толкова наситени, ароматите силни....
Тази вечер си спомних за човека с прасковите.
Едно време във Варна имаше лозя там, където сега се намира (или поне преди се намираше) хлебозаводът. Разстоянието от къщата на дядо и баба до лозето не е било толкова голямо – вероятно към километър, или два – но на мен ми се струваше много, ама много далеч, защото на пет години си един фърфалак и всичко около теб, създадено за света на възрастните ти се вижда голямо....
Та човекът, за който сега ви разказвам е имал лозе тъдява и си спомням, че го виждах да минава покрай двора на къщата, носейки една голяма плетена кошница.
Самият той беше селски човек и по това време е бил петдесет годишен, но не мога да съм сигурен, защото за детето и бъдещето и възрастта са извънредно абстрактни и мъгляви понятия.
Кошницата беше черна на цвят, което ме навежда на мисълта, че не е била първа младост, но най-интересното и вълнуващото бяха прасковите!
В детското ми съзнание се е запазил образът на едни огромни мъхнати и наситено жълти праскови, които сякаш грееха и те подканваха да ги опиташ.
Не, че дядо нямаше и праскови и зарзали и череши, ама тези ми се виждаха много по-вкусни! Често стоях край оградата и все се надявах човекът да спре и да ме почерпи, защото по онова време децата бяха един вид привилегирована каста и предмет на особено внимание.
Да, ама този човек не мислеше така и си подминаваше, мандахерцайки кошницата с вълшебните праскови като се подхилваше.
Минаха години, къщите по улицата бяха надлежно съборени, на тяхно место бе построен блок, който народонаселението кръсти “Китайската стена”, но онзи човек продължаваше да минава, носейки черната кошница с грейналите праскови.
Междувременно бе поостарял, походката му не бе така гъвкава и бе приведен под тежестта на плодовете....
След това отчуждиха и лозето на дядо, а той не успя да го преживее и на 65 години си отиде от този свят, но това е друга история...
Бяха минали десет години, откакто за пръв път видях онзи човек, а той продължаваше да минава, сякаш промените не го касаеха....
След още три – четири години се случи онова, което чаках от толкова време.
Той пак се зададе отгоре, но сякаш се беше смалил... Носеше, или по-точно влачеше кошницата, която вече бе добила антрацитен цвят.
Стана ми любопитно и се спрях.
Когато ме доближи ме погледна и сви към мен. Спря, остави кошницата на земята и се дълго рови из прасковите, докато намери най-едрата сочна и узряла праскова.
Подаде ми я, като не смееше да ме погледне.
Поколебах се, дали да я взема, но ми стана неудобно от протегнатата съсухрена ръка и го направих.
Гледаше ме изпитателно и разбрах, че иска да я опитам.
Дали защото това беше детската ми мечта, но ми се стори, че това е най-вкусната храна, която някога съм опитвал!
Казах му го, а очите му се напълниха, като успя само да промълви “Тези са последните!”, след което си тръгна без да ме погледне, или да каже и дума повече, зарязвайки кошницата с грейналите плодове в краката ми....




Гласувай:
25



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tanya7713 - Детството е най-хубавия период от ...
02.10.2013 11:26
Детството е най-хубавия период от живота на човека.Там са най-искрените чувства - няма злоба, няма интереси.Всеки пази тези спомени, но започнеш ли да живееш със спомените - значи... остаряваш.
цитирай
2. turb04 - Остаряването е неизбежен процес. . ...
02.10.2013 11:31
Остаряването е неизбежен процес...
цитирай
3. pvdaskalov - Не зная...
02.10.2013 11:58
Не зная, Маринчо, защо си оставил спомена без обобщаващ акорд накрая, но ще споделя с теб, че аз съм по-нещастен от този старец. Защо ли? Той е бил уморен до смърт да влачи тежката кошница, но оставяйки я на теб, знаел е, че много ще те зарадва. Така аз исках да подаря цялата си специализирана библиотека на Читалището в Калофер. С каква само любов и настървение съм събирал през живота си книги по митология, религия, древна философия, антични романи, история на изкуството, точни науки... археология. Изпратих леля ти Лида, моята съпруга, да направи този жест, тъй като хем бях готов за дарението, хем сърцето ми се късаше. После тя ми разказа - рафтове имало колкото искаш, но библиотекарката попитала: "Има ли криминалета? Любовни? Езотерична литература? Щото такива се търсят..." Тя, жена ми, отговорила, че няма и... дарението било отказано. "Защо не й каза, че имам научно-фантастична литература, цялата Блаватская, всичките й томове, неразгръщани? Мислех, че е нещо сериозно, но се излъгах! Защо не й каза, че учениците могат да развиват теми, ползвайки моите книги? Колко библиотеки в страната имат двутомната "Митология народов мира", отпечатена едно време в Дрезден, супер луксозна?"
"Аз си тръгнах унизена и втори път не ме карай да ходя там!"
Това е от мен.
Този човек, остарял пред твоите очи, е разбрал жадния ти поглед... Сигурен съм, че и стари книги да е носил на вторични, ти пак би искал да ги погледнеш, преровиш, дори да си изпросиш някоя, за да я спасиш.
Питам се, какво ли се крие зад неговия жест? Може би неблагодарни синове и внуци... Може би е нахокван безпричинно, по навик... Може би е искал най-после да те възнагради за твоята упоритост и... скромност, че толкова години не си поискал една праскова поне. Ей този заключителен акорд си оставил за нас, твоите читатели, почитатели и приятели, нали? Или се лъжа?
цитирай
4. turb04 - Не зная. . . Просто си спомних и ра...
02.10.2013 12:03
Не зная... Просто си спомних и разказах историята...
цитирай
5. tanya7713 - Някои спомени никога не се забра...
02.10.2013 12:28
Някои спомени никога не се забравят, не избледняват и завинаги остават в сърцата ни - остават, за миналото, което ни свързва, за бъдещето, което ни предстои, за да ни има, когато ни няма и говорим, когато мълчим!
цитирай
6. turb04 - Спомените са единственото изцяло ...
02.10.2013 13:14
Спомените са единственото изцяло наше нещо.
цитирай
7. kasnaprolet9999 - Интересен разказ, вероятно е пр...
02.10.2013 15:48
Интересен разказ, вероятно е правилна поговорката-по-добре късно, отколкото никога. Поздрави!!
цитирай
8. turb04 - Поздрави и на теб!
02.10.2013 16:42
Поздрави и на теб!
цитирай
9. monaliza121 - Спомените са като прасковите в к...
02.10.2013 18:54
Спомените са като прасковите в кошницата, носиш я, тътриш я, докато се пробие...
цитирай
10. turb04 - Интересно сравнение...
02.10.2013 18:56
Интересно сравнение...
цитирай
11. batogo - !!!:)))
07.10.2013 15:07
Дал си му признанието, което е чакал цял живот... Хубав разказ.
цитирай
12. turb04 - Според мен и двамата накрая полу...
07.10.2013 15:11
Според мен и двамата накрая получихме кой каквото искаше, но дълго лелеяното често има горчив привкус, когато го получиш...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: turb04
Категория: Спорт
Прочетен: 2655914
Постинги: 623
Коментари: 6144
Гласове: 16000
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930