Прочетен: 4475 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 17.12.2017 11:19
Манипулативните техники са безброй. Който се опитва да ги опише, се задъхва. Списъкът няма край - все нови и нови методи се разработват. Методи и похвати за убеждаване, внушение, зомбиране, заблуждаване, манипулиране и пр. и пр.
Но не само професионалните манипулатори - политици, ПР- специалисти, рекламатори, жълти журналисти обработват психиката ни, самите ние и нашите приятели и близки, колеги, познати, всички ние, сме едновременно и манипулатори, и манипулирани. Защото всички ние се стремим да докажем правотата си като за тази цел не рядко прибягваме - къде съзнателно, къде подсъзнателно до манипулативни техники.
Тук ще се спра на една техника, която се използва умело от политици, рекламисти, журналисти и всякакви обществени фигури, които искат да ни накарат да вярваме на лъжите им:
БЛЯСКАВО ОБОБЩЕНИЕ
Тази техника е една от седемте техники на пропагандата, формулирана навремето от американския Институт за анализ на пропагандата. Институтът е създаден през 1937 г. от социални изследователи, лидери на мнения, педагози и журналисти, загрижени поради пагубния ефект на пропагандата, намаляваща способността на хората да мислят критично.
Този, който използва техниката Бляскаво обобщение, си служи с думи като отечество, мир, демокрация, майчинство, бащинство, наука, култура - думи привлекателни, но абстрактни.
Такива думи имат силно емоционално въздействие, а известно е, че под въздействието на емоциите хората стават по-поддатливи на внушение. В такова състояние те не се питат има ли доказателства за верността на твърденията на говорещия, представя ли той някакви убедителни аргументи и какъв смисъл влага в използваните понятия.
Абстрактните думи, които са свързани с ценностите, омагьосват слушателите, но не казват нищо конкретно. Всеки ги разбира така, както му диктуват собственият опит и култура. Те имат различен смисъл за различните хора.
В разпространяваното в началото на Втората световна война от американското правителство ръководство за откриване на пропагандата пише:
“Бляскавото обобщение е техника, чрез която пропагандистът идентифицира своята програма с определни ценности като използва ценностно натоварени думи като истина, свобода, чест, социална справедливост, обществено служене, лоялност, прогрес, американски начин на живот. Тези думи внушават бляскави идеали. Всички добронамерени хора вярват в тези идеали. И пропагандистът, като идентифицира своята група, своята нация, своята политика с такива идеали, се стреми да ни спечели за своята кауза.“ (Uncle Sam’s Guide to Spotting Propaganda).
Джордж Оруел
Ето какво пише Джордж Оруел за коварността при използването на думи като демокрация, социализъм, фашизъм и пр. в есето си „Политиката и английския език“:
Густав Льобон
Френският социален психолог и голям изследовател на поведението на тълпата Густав Льобон също се спира на силата на внушение, която притежават абстрактните и ценностно натоварени думи:
„Силата на думите е свързана с образите, които събуждат, и е напълно независима от реалното им съдържание. Думи с най-неясен смисъл понякога въздействат най-силно. Такива са например: демокрация, социализъм, равенство, свобода и други, чийто смисъл е толкова смътен, че дебели томове не стигат за уточняването му. И въпреки това някаква наистина вълшебна мощ се свързва с кратките им срички, сякаш в тези думи се крие решението на всички проблеми. Те обобщават най-различни несъзнавани стремежи и надеждата за осъществяването им.“ (Густав Льобон, Психология на тълпите)
Произход на израза
За първи път изразът „бляскаво обобщение“ се употребява в американския политически контекст от сенатор Rufus Choate в края на 19 век по време на дискусията за необходимостта да се забрани робството. В писмо до свой политически противник, борец против робството, сенаторът застъпва тезата, че институцията на робството в никакъв случай не нарушава американската конституция, която съдържа много „бляскави обобщения“ като свобода, равенство и други думи с абстрактен и неясен характер.
През 1859 г. Абрахам Линкълн в отворено писмо до Хенри Пиърс критикува своите политически опоненти, които наричат основополагащите принципи на Томас Джеферсън „бляскави обобщения“.
През 1930 година Институтът за анализ на пропагандата разкрива ефективността на техниката „бляскаво обобщение“ за целите на внушаващото манипулативно въздействие върху емоциите на хората. Основните характеристики на такива думи, определяни като бляскави обобщения са, че те са неясни, абстрактни и имат позитивен смисъл.
Когато един политик твърди „Аз съм патриот“ и в същото време не пояснява какъв смисъл влага в това понятие и не дава никакви примери за личния си патриотизъм, този политик използва техниката „бляскаво обобщение“.
Рекламистите също широко прилагат тази техника. Твърдения като „Пийте продукта Х и ще се чувствате ободрени“ звучат положително и карат потребителя да закупи продукта като в същото време не съобщават нищо конкретно.
И така, един съвет - чуем ли високопарни, ценностно силно натоварени думи - да сме нащрек!
Източници:
Густав Льобон, Психология на тълпите - https://chitanka.info/text/12595-psihologija-na-tylpite
Дж. Оруел, Политиката и английския език - http://www.librev.com/index.php/2013-03-30-08-56-39/discussion/culture/986-2010-08-06-17-58-25
Институт за анализ на пропагандата - Institute for Propaganda Analysis - https://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Propaganda_Analysis
Glittering generality - https://en.wikipedia.org/wiki/Glittering_generality
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
За психологически център Емпатия МВ: Емпатия МВ е психологически център за индивидуално, групово и институционално развитие. Представлява се от Мариола Кьосева и Владимир Дедек – психолози с дългогодишен опит в психологическото консултиране и тренинговото обучение на фирми, институции и частни лица.
Към сайта на Емпатия МВ: http://www.empatiamv.com
Телефони:
0894 709 596 — Мариола Кьосева
0898 667 341 — Владимир Дедек
Ел. Поща: nie@empatiamv.com
Манипулативни техники: Атака към личност...
Позоваване на традицията (Argumentum ad ...